Deel 5: Passion: een nieuwe generatie?

Behoefte
Waarom is er zo'n grote behoefte aan christelijke jongerenbewegingen zoals Passion? Het geheim van Passion is dat de beweging 3 dingen tijdens hun conferenties combineert: aanbidding, preken en een roep tot actie. Dit is een succesvolle combinatie. Deze generatie van studenten staat te popelen om iets te kunnen betekenen voor andere mensen. Het is een trend onder jongeren om ontwikkelingswerk te doen. Steeds meer jongeren (christenen en niet-christenen) reizen af naar landen, zoals Kenia of Oeganda om daar te helpen bij projecten. Passion speelt daar op in. Zo heeft de organisatie de website Onemillioncan.com opgericht. Deze site is opgericht met als doel om geld in te zamelen voor projecten. Via Onemillioncan.com kunnen studenten een project uitzoeken en meehelpen. Doormiddel van vrijwilligerswerk of gelddonatie.

Veel jongeren verlaten de kerk omdat ze godsdienst stoffig vinden. Het hoort bij het verleden. De Passion beweging laat zien dat godsdienst helemaal niet stoffig is, dat het niet moet worden weggestoken in kerkbanken. Ze sluiten aan bij de jongerencultuur door het gebruik van allerlei vormen van media: internet, video's, muziek en mooie grafische vormgeving. Daarnaast laten ze zien dat godsdienst niet alleen voor ouderen is, dat iedereen het kan begrijpen. Dat doen ze doormiddel van heldere preken gebaseerd op hedendaagse keuzes van studenten, in bijvoorbeeld relaties. De preken zijn theologisch goed gegrond maar ook begrijpelijk gemaakt doormiddel van hedendaagse voorbeelden en eigen ervaringen.

Uniek karakter
Als je naar het landschap van christelijke jongerenbewegingen kijkt in de VS kun je zien dat Passion een uniek karakter heeft. Veel christelijke jongerenbewegingen zijn of te veel gericht op muziek of weer te veel op goede doelen. Door de combinatie van muziek, preken en een roep tot actie trekken ze veel studenten. De combinatie van deze drie elementen is goed uitgebalanceerd. De muziek is er alleen ter ondersteuning van de preken. Jongeren worden tot actie geroepen en kunnen zelf iets betekenen. Daarnaast is Passion een organisatie die je een familiegevoel geeft. Hoe groot de organisatie ook is toch is het heel makkelijk om persoonlijk contact te leggen met de mensen die voor Passion werken. Je kunt altijd terecht voor een gesprek of een bemoediging en dat versterkt het familiegevoel.
Veel christelijke jongerenbewegingen in de VS volgen nu in de voetstappen van Passion. Ze proberen hun conferenties ook zo in te richten dat het jongeren trekt. De sleutel naar succes is om luisteren naar jongeren en te horen waar zij mee bezig zijn en daar verder op in te spelen.

Passion heeft de juiste combinatie van elementen gevonden om jongeren (studenten) voor zich te winnen. Ze blijven dicht bij God en bij de kern van hun organisatie. De beweging wil Gods naam groot maken onder studenten en dat lukt ze. Zo lang ze dicht bij die kern blijven zijn ze succesvol maar zodra het allemaal te commercieel wordt, de focus meer op de artiesten wordt gelegd en de jongeren zich niet meer persoonlijk aangesproken voelen heeft de Passion jongerenbeweging zijn beste tijd gehad.

Terug naar deel 4, 3, 2, 1

No comments: